en nu echt de grensovergangen en varen - Reisverslag uit Río Dulce, Guatemala van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu en nu echt de grensovergangen en varen - Reisverslag uit Río Dulce, Guatemala van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu

en nu echt de grensovergangen en varen

Door: rimkeslange

Blijf op de hoogte en volg Rimke Inger

23 Juli 2010 | Guatemala, Río Dulce

ja, dat van vanochtend was even een foutje, sorry!

ik was net van plan om een heel blok te typen, maar ik had helaas minder tijd dan ik dacht. gelukkig kan ik in dit hotel voor 15 quetzales {is ongeveer 1,50 in euro`s} een half uur internetten. dus nu komen de echte verhalen!

zaterdag 17/07
van San Cristobal in Mexico naar Panajachel in Guatemale gereden. we waren gewaarschuwd om erg voorzichtig te zijn bij de grensovergang, en om dicht bij elkaar te blijven, maar achteraf viel het allemaal heel erg mee. onze chauffeur zette ons af bij de grenspost, vervolgens moesten we verdeeld over taxi`s een stukje niemandsland door en toen moesten we aan de Guatemalteekse (ik geloof dat je het zo noemt/schrijft) wachten tot iedereen er was. de helft moest nog een stuk lopen want die waren eerder afgezet. Heleen ging met onze paspoorten stempels halen. toen was het nog heel even wachten op de nieuwe chauffeur Hoberto, maar die kwam al vrij snel aangereden. de spullen ingeladen en de rest van de dag in de auto gezeten.
`s middags beetje gerelaxed in het hotel (alweer met zwembad, maar het was niet echt zwemweer dus heb ik het maar bij een koude douche gehouden)
`s avonds lekker gegeten met uitzicht op de straat. en ook hier was het straatleven tot laat nog in volle gang, maar helaas niet van die leuke pleintjes.

zondag 18/07
Vandaag DE markt van Guatemala bezocht in Chichicastenango. ze verkochten er werkelijk alles! van groente en fruit tot bloothangend vlees, van authendieke doeken en kleden tot de moderne crocks, echt alles. heel leuk was daar dat de lokale bevolking in mooie klederdracht er ook gewoon 'shopt' en niet alleen toeristen. kerkhof en kerk bezocht en daar onze overige broodjes van gister aan bedelaars gegeven. hoewel we wel gewaarschuwd waren voor zakkenrollers, is Carla toch op de een of andere manier haar portemonnee 'verloren'. we snappen zelf niet echt hoe, maar toch was hij er op het ene moment nog en daarna opeens nier meer.
het valt nog mee hoeveel we ingeslagen hebben, gewoon een paar kleine souvernirs en doeken/kleden.
Terug in Panajachel daar nog even rondgelopen, tot aan het water (Panajachel ligt aan het kratermeer Atitlan, wat omgeven is door vele vulkanen)
's avonds weer heerlijk gegeten, erg lekkere pizza dit keer

maandag 19/07
's ochtends weer redelijk vroeg op want het is een goed gevuld programma. we gaan het kratermeer overvaren naar 3 verschillende dorpjes (waarvan ik de namen op het moment even kwijt ben).
het eerste dorpje was eigenlijk alleen om te ontbijten (bij een tentje met een noorse eigenaar) maar er was een schooltje naast dus daar zijn we ook nog even geweest. was erg leuk! een van de groepsleden had een rol koekjes en die was binnen no time op!!! daarna heb ik nog even met ze (kleuterklasje van zo'n 20 kindjes van 6/7 jaar) estafette gedaan.
vanaf dat dorpje weer even varen naar het volgende dorpje, waar we de kerk een bezoekje hebben gebracht. de scholen hadden al vakanttie en het was kermis, dus het was een groot feest! heel eventjes in de winkeltjes rondgekeken en daarna door naar het derde dorp.
we meerden aan op het 'gouden strand', wat niet meer dan een strootkje grijs grind was. gelopen over de koffieplantages en het laatste gedeelte tot de lunchplek hebben we achterin de laadbak van een pickup truck doorgebracht, het vervoer van de locals hier. heerlijk gelunched met uitzicht op het meer.

terug naar panajachel waren we nog net de bui voor, maar het trok opeens helemaal dicht. nog net droog in de bus beland. heel wat aantal uren later rijden zijn we eindelijk rond half 6 in Antigua (Guatemala). het laatste stuk met hoofdpijn in de bus gezeten, en als ik uitstap ben ik zo wiebelig dat ik echt even moet gaan zitten. ik voel een hyperbui aankomen en die kan ik inderdaad niet onderdrukken. ernstig was het niet hoor, maar het werd me allemaal eventjes teveel geloof ik! daarna meteen in bed gaan liggen en gaan slapen. tussendoor heel even wakker geweest om wat te eten, maar meteen weer doorgeslapen.


Om deze blog niet nog langer te maken (ik ben al heel blij als iemand tot het eind gekomen is van deze blog!!) en omdat ik ook nog wat wil bewaren voor de volgende ga ik er een eind aan maken nu! bovendien staat het eten al bijna klaar, kip met tortilla's en guacemole, m'n favo gerecht hier. mn verhaal over de aswolken (in de titel van m'n vorige blog) volgt dus nog.

Adios de Guatemala!!

liefs


  • 24 Juli 2010 - 09:43

    Leonora:

    Ik heb je hele verhaaltje uitgelezen hoor!
    Wat lastig dat de portomonnee van je moeder gerold is zeg! Zaten er veel belangrijke dingen in?
    Hmm en die aanval is ook niet goed rimmie :(.
    Groetjes daar!
    Liefsxx

  • 25 Juli 2010 - 17:24

    Opa En Oma:

    Wij hebben genoten van je verslag.
    Carla heeft niets van mij geleerd. Ben protemonnaie is vorig jaar op de markt in Spanje gerold.
    Staan er al foto's op je reisblog van picasa. Deze hebben we niet kunnen ontdekken.
    We hebben de mail van Carla ontvangen.
    En vrijdag-avond liepen we terug van onze vrienden en toen kwam de sms van Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rimke Inger

at the top of Rødtinden, Tromsø

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 47377

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Saga Trollheimen Hotell

02 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Trondheim

15 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Ameland

22 Juli 2012 - 19 Augustus 2012

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zimbabwe

17 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Norge

09 Juli 2010 - 31 Juli 2010

mexico, guatemala, honduras

Landen bezocht: