Sneeuwkristallen en zweetdruppeltjes - Reisverslag uit Horten, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu Sneeuwkristallen en zweetdruppeltjes - Reisverslag uit Horten, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu

Sneeuwkristallen en zweetdruppeltjes

Door: rimke slange

Blijf op de hoogte en volg Rimke Inger

12 Oktober 2010 | Noorwegen, Horten

donderdag 30-09-'10

Om 6:00 gaat de wekker, aargg. Gisteravond was het laat doordat ik niet goed wist wat ik allemaal mee zou nemen. Katrine was er ook nog niet helemaal over uit, gelukkig ben ik dus niet de enigste. Ik ruil m’n t-shirt voor korte mouwen toch maar in voor lange mouwen. Ontbijten en nistepakke, lunchpakket, klaarmaken. Morgensamling en nog wat kleine dingetjes over de trip. De mensen die met de lange tocht (over Oldeskaret) meegaan, gaan met de twee mini-busjes van school, de rest loopt naar het begin van de gletsjer Jostedalsbreeen, en gaat met 2 grote bussen. Vlak voordat we weggaan, sprint ik nog een keer terug naar m’n kamer om een dikkere sjaal op te halen. Iedereen loopt met dikke wollen mutsen en sjaals, dus ik ruil mijn sjaal ook maar in voor iets warmers. Om 9:00 vertrekken de grote bussen, wij moeten nog een half uur wachten op een paar anderen. Het is zo’n uurtje rijden naar de plek waar we beginnen met lopen, maar doordat we even de weg kwijt zijn duurt het iets langer.

Als we beginnen met lopen is het buiten inderdaad ijskoud. Met vorst op de grond en de bomen en op sommige plekken zelfs ijs zetten we onze eerste stappen. Het eerste stuk is redelijk vlak, bruggetje over, stenen hoppen, ijsplassen ontwijken… Dan begint het echte werk, de berg opklimmen. Het gaat redelijk stijl en aangezien de zon over de berg is gekomen, voel ik langzaam zweetdruppeltjes over m’n rug rollen. Bij de eerste stop trekken alle jongens hun lange thermo-broek (onderbroek) uit. Ik heb ondertussen m’n jas en vest al uit, en m’n handschoenen en muts zijn ook al in m’n rugzak verdwenen. Veels te veel kleren aan/mee dus. Maarja, in de bergen weet je het maar nooit, je moet voorbereid zijn op alles. Na een flink stuk stijgen, hebben we prachtig uitzicht. Dat blijft eigenlijk de hele rest van de toch zo. We stoppen onderweg een aantal keer, dan moeten we toch wel wat extra kleren aantrekken. Zolang je loopt is het de juiste temperatuur, maar als je gaat zitten voelt het toch wat frisjes aan. Boven op een rots ijs gegeten, ik had schijfjes ijs van een meertje afgehaald.
Voordat we aan de afdaling beginnen, maken we groepfoto’s. Blijkbaar is het hier helemaal in op ‘spring-foto’s’ te maken. Iedereen opgesteld in een lijn en op het juiste moment allemaal tegelijkertijd springen. Is nog een hele opgave hoor, als je met zo’n 15 mensen bent. Martin, een jongen uit de volleybalklas besluit om naakt op de foto te gaan. Oke… ook mogelijk natuurlijk he. Als iedereen weer om/aangekleed is, kunnen we weer verder. Hoe verder we afdalen, hoe meer begroeiing er komt. Struikjes, bosjes, bomen, in de mooie herfstkleuren oranje, geel rood. Halverwege de afdaling stoppen we nog een keer om van het prachtige uitzicht te genieten. Daarna gaat een groot deel van de groep vooruit, de rest en ik doen het wat rustiger aan. Het is glad door de regenbuien van de afgelopen dagen en de kleine watervalletjes, toch wel handig dat er staalkabels aan de rotswanden hangen. Het laatste stuk is een paadje door het bevroren gras, waar zich mooie sneeuwkristallen gevormd hebben. Hier heeft de zon blijkbaar niet geschenen.

Om 15:30 zijn ook wij beneden, snel even naar de wc en dan met z’n 15-en in één minibus. Andrea en ik gaan in het gangpad zitten, dat past net. Het is gelukkig maar eventjes naar Yrineset, de plek waar we gaan grillen. Als we daar aankomen, zijn de anderen daar al een tijdje en zijn dus al uitgegete. Er staan echter nog heerlijke pølser, steaks, salade en warme thee en chocolademelk op ons te wachten. In een grote tent warm geworden en daarna rond een vuurkorf gezeten. Supergezellig. In een andere tent werd gekaart, en waren meerdere vuurkorven en er werden allemaal spelletjes gespeeld (levend stratego?).

Rond 19:45 komen de bussen ons weer ophalen. Alleen is er een klein probleempje, want er is maar één bus gekomen. Ik begreep niet helemaal of er iets fout was gegaan of dat het zo afgesproken was, maar de andere bus kwam pas drie kwartier later. Tot die tijd heb ik maar gekaart en boller gegeten. Het was twee uur terugrijden naar school, heerlijk geslapen in de bus. Daarna was er op school voor degene die nog honger hadden kveldsmat, alleen wat yoghurt gegeten. Ik was van plan om meteen m’n tas uit en weer opnieuw in te pakken voor de vakantie, maar helaas had ik ook vanavond weer kjøkkentjeneste. Een jongen is alweer niet komen opdagen, dus ik ga een beetje pissig opzoek. Te weinig slaap, drukke dag en gestresst omdat ik nog moet beginnen met pakken om 23:00 ’s avonds geef ik het al snel op als ik hem niet vind. Bovendien moet ik ook nog iemand vinden die sleutels heeft van de minibus, want ik er liggen nog spullen van mij in. Als ik alles afgerond heb en gedoucht heb, kan ik eindelijk beginnen met pakken. Heb eigenlijk weer geen idee wat ik moet pakken, dus ga maar voor van alles wat. Bikini versus wollen muts wordt het. Ik zie wel wat ik ervan gebruik.


p.s. voor meer foro's van deze dag: http://picasaweb.google.nl/rimke.slange/Briksdalsturen?feat=directlink

  • 12 Oktober 2010 - 16:21

    Leonora:

    Hee lieverd!
    Zo mooie tocht heb je gemaakt zeg :O!
    En je kan maar beter teveel bij je hebben dan te weinig op zo'n moment ;).
    Je gaat donderdag een week weg toch?
    Ik heb gisteravond ticket geboekt dus ik zit vanaf volgende week zondag een weekje in Lissabon :D. Die vriendin van mn pa had me uitgenodigd.
    Lekker shoppen!

    Liefsxxx

  • 12 Oktober 2010 - 18:52

    Jan:

    Mooie tocht en foto's. Goed dat je de lange tocht hebt gedaan
    Liefs papa

  • 23 Oktober 2010 - 16:53

    Martha:

    We zijn vol bewondering dat je dat allemaal maar doet. Prachtige foto's.
    Het plezier,dat je daar hebt doet ons goed.

  • 25 Oktober 2010 - 21:52

    Marloes:

    Jostedalsbreeen, daar ben ik ook geweest! Alweer een poosje geleden maar kan me nog herinneren dat het echt supermooi was.

    Geniet van je verblijf!
    x Marloes

  • 28 Oktober 2010 - 14:44

    Wil Klomps:

    Het is echt genieten daar......... practig land en mooie foto's.

    Liefs,
    Chris en Wil
    Klomps

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rimke Inger

at the top of Rødtinden, Tromsø

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 47516

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Saga Trollheimen Hotell

02 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Trondheim

15 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Ameland

22 Juli 2012 - 19 Augustus 2012

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zimbabwe

17 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Norge

09 Juli 2010 - 31 Juli 2010

mexico, guatemala, honduras

Landen bezocht: