WackyTacky, vermoord in de douche & oud-leerlingen - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu WackyTacky, vermoord in de douche & oud-leerlingen - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu

WackyTacky, vermoord in de douche & oud-leerlingen

Door: rimke slange

Blijf op de hoogte en volg Rimke Inger

23 Januari 2011 | Noorwegen, Førde

maandag t/m zondag 10 t/m 16-01-‘11

Deze week belooft weer veel goeds. Ten eerste hebben we Crazy Week. Elke dag ‘moeten’ we ons verkleden naar het thema van de dag. Per dag wordt er een punt uitgedeeld aan de gang met de meeste verklede personen en de best verklede persoon van die gang mag vrijdag op de catwalk lopen. De punten tellen mee voor de korridorkonkuranse, een wedstrijd die het hele jaar loopt waarin de verschillende gangen in het internaat tegen elkaar strijden.
Ten tweede heeft Tine weer een maffiaspel georganiseerd. Velen hebben niet echt heel veel zin in weer een spel, ik ook niet echt, maar ik ga toch proberen m’n rol goed te spelen. Het enige wat ik kan doen, is smsjes sturen om te vragen of een bepaald persoon maffia is dus dat doe ik dan ook braaf.
Ten derde hebben we van vrijdag t/m zondag fjorsårstreff. Dan komen alle oud-leerlingen (die kunnen) hier en hebben we een speciaal programma met hun. Ik ken al een aantal oud-leerlingen omdat er af en toe een paar op bezoek komen, dus dat wordt vast leuk!

Maandagmorgen haal ik mijn hele klerenkast overhoop om de raarste combinatie bij elkaar te zoeken. Vandaag is het thema namelijk Wacky Tacky/Bad Taste. Heerlijk, als je je haar niet hoeft te doen en ongegeneerd met 2 verschillende sokken en regenlaarzen naar school kunt! Als we de eetzaal in komen lopen merken Katrine en ik echter al snel dat we bijna de enigen zijn die zich verkleed hebben. Samen met Marie Louise en Stine zijn we Wacky Tacky, de rest is gewoon. Stine en ik dansen zelfs salsa in onze rare kleren. Met lunch hebben al meer zich verkleed. Na de lunch morgensamling en daarna omkleden want ik ga niet in m’n rare kleren naar de winkel. Voor de kerstvakantie heeft iemand mijn joggingbroek meegenomen uit de wasruimte, dus ik moet een nieuwe kopen. Lekker tochtje naar Sparkjøp, het is behoorlijk glad op de weg. Helaas zijn alle trainingsbroeken in mijn maat uitverkocht. Op de terugweg koop ik een krant, een aantal van ons (ik helaas niet) staan namelijk op de voorpagina met een grote foto van de cupfinale van zaterdag. Dan moet ik me haasten om op tijd te zijn voor het eten, het tochtje duurde toch iets langer dan ik had gedacht. Na het eten hebben we een rechtszaak met het maffiaspel. Op de een of andere manier weten we het zo te spelen dat we 3 targets vermoorden, waardoor het spel eigenlijk is afgelopen en de maffiafamilie wint. Dat was wel heel snel voorbij! Daarom krijgen 3 anderen de rol als target, zodat het spel iets langer duurt dan 1 dag. We hebben vandaag geen krachttraining, dus na de rechtszaak ga ik lekker douchen. Als ik net de douche uitzet, wordt het hard op m’n kamerdeur geklopt. Als ik vraag wie het is krijg ik geen antwoord, dus reageer ik verder ook niet. Dan wordt het nog een keer gebonsd en hoor ik dat het Shadi, een meisje van dansen is. Ze wil me iets belangrijks vragen zegt ze, of ze binnen kan komen. Aangezien ik net onder de douche vandaan kom lijkt het me niet echt bepaald handig om nu gezellig te kletsen, dus met een handdoek om doe ik de deur open om dit haar te zeggen. Met een ruk doet ze de deur verder open, legt ze een hand op m’n schouder en zegt: ‘Du er død’. Ofterwel: ‘Jij ben dood’. Aaah, nee, hoe is het mogelijk! Ik voel me echt dom dat ik de deur heb opengedaan, nu lig ik uit het spel en kan Henriëtte geen maffia’s meer vermoorden want ze was afhankelijk van mij. Gefrustreerd kleed ik me aan en loop van rond door het internaat. Ik kan niet meer praten over het maffiaspel met levende mensen, maar wel met de dode. Als Malene, die dood is, vraagt wie me vermoord heeft kom ik erachter dat Shadi al dood was en dat ze mij dus onmogelijk kon vermoorden. We besluiten om met Tine te gaan praten. Ze verteld ons dat er 2 zombies zijn, die dus uit de dood zijn opgestaan en 1 persoon kunnen doden. Lucky me…

Dinsdag is het Gender Bender dag, de meisjes zijn jongens en andersom. We gaan vandaag echter op bezoek bij de hogeschool in Førde, dus er zijn weer niet veel verkleed. Een heel aantal meisjes hebben baggy kleren aan, een muts op en een snorretje/baardje getekend, een paar jongens komen in legging, jurkje en met een leuk haarstrikje. Opzich wel een interessante ochtend, we krijgen voorlichting over de verpleegkunde opleiding en daarna kunnen de mensen die geïnteresseerd zijn een rondleiding krijgen. Met 4 anderen laten ze ons de practicumruimtes, lokalen en apparaten zien. Daarna terug naar school en heb ik Veggietales. Val bijna in slaap onder de film. Na de lunch praten we over Brazilië, het komt al behoorlijk dichtbij! We worden goed gewaarschuwd over niet alleen op straat lopen, geen dure dingen/veel geld meenemen, goede zonnebrand hebben etc etc. Als we uitgepraat zijn, gaan we nog even dansen. Het was ons niet helemaal duidelijk of we nou salsa of modern gingen dansen en Beate vindt blijkbaar dat het te lang duurt voordat we klaarstaan want ze loopt boos weg. Oeps… Dan nemen we de dansen zelf maar even door en leren we de anderen die er de vorige keer niet waren het salsastuk aan. Vandaag wordt er na het eten echt een eind gemaakt aan het maffiaspel. Als in de rechtszaak zeg dat ik in de douche vermoord ben, krijgen ik allemaal rare blikken. Haha, tsjah… Aan het eind van de rechtszaak is de hele maffiafamilie uitgemoord, dus de burgers winnen! Yes. ’s Avonds tosti’s gemaakt met Adrian en Robin, die er weer gewoon bijloopt als jongen. Hij heeft vandaag gewonnen, hij was echt op en top meisje. Hij had zelfs hairextenstions in! Adrian leert me kaartgooien en als ik eenmaal doorheb hoe het moet vliegen de kaarten de woonkamer door. Voordat ik ga slapen, laat ik nog even Kaasa, mijn date voor het nieuwjaars/gemaskerdbal, mijn jurk zien en hij laat zijn pak zien. Grijs met een felle lichte kleur blauw en een stropdas die een beetje de patronen van mijn jurk heeft. We moeten allebei nog een masker maken/kopen, dus het is goed om te weten welke kleuren we hebben zodat we een beetje kunnen matchen.

Op woensdag is het thema Black&White. Voor de lunch ben ik helemaal zwart, ik heb nou eenmaal bijna niets wits in mijn kast hangen. Wakker geworden tijdens de massageles, we hebben vandaag nek/hoofdmassage gehad, heerlijk. Als lunch hebben we pizza, wat vrij ongewoon in op een woensdag. Normaal hebben we dat altijd op vrijdag. Na de lunch ben ik zwart met wit, in danskleren want we gaan modern dansen. Van Beate moet ik proberen de bewegingen vloeiender in elkaar over te laten lopen, iets wat ik best lastig vind. Een mooie uitdaging dus. Ik ga niet nog een keer omkleden want straks hebben we weer dans med funksjonshemmede. De eerste keer dat we in kleinere groepjes werken, ik ben met Emilie en May-Britt, maar het gaat prima. We hebben een dans gemaakt op een jazznummer, we gaan met hoedjes dansen. Ze vinden het allemaal geweldig als ze ook daadwerkelijk een zwart bolhoedje krijgen. Aan het einde hebben altijd een bepaald liedje, om te ontspannen. De volgende keer dat ik ze weer zie is over 1,5 maand, in maart pas weer. Ik blijf in de danszaal want ik heb krachttraining met Stine. Tine komt ook, omdat ze extra wil trainen. Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met extra trainen met haar. Ze komt namelijk vaak niet opdagen in de danslessen, vorige keer was ze onze training vergeten (wat niet de eerste keer was) en het is niet mijn verantwoordelijk dat ze de dansen leert. Eindelijk krijg ik het voor elkaar om nee te zeggen, want echt goed voelt. Ze heeft nogal een grote mond, ookal is ze klein, en ik kan sowieso al slecht nee zeggen, dus voor mij was dit een redelijk grote prestatie. Vol met nieuwe energie hebben Stine en ik krachttraining. Na kveldsmat kijk ik bij de voetbaltraining, typ ik ondertussen een blog en stretch ik nog wat. Douchen, beetje rondlopen en slapen.
Donderdag is Regine de enige die als dier aan het ontbijt zit. Eline en ik hebben een panterachtige outfit, maar het was nog best lastig om als dier voor de dag te komen. Tijdens de morgensamling krijgt mijn gang een punt en win ik de Black&White dag. Morgen mag ik dus op de catwalk. Voor de lunch dansen we salsa, modern en leren we een nieuwe moderne choreografie waarin we de mogelijkheid krijgen om zelf een klein stukje te choreograferen. Gaaf! Vooral door de modern dansen krijg ik weer het gevoel alsof we echt dansen, dat gevoel wat voor de vakantie namelijk een beetje weg. Na de lunch gaan we verder met het plannen voor het bal. Er moet behoorlijk veel gebeuren! Versiering, inrichting, iedereen moet opschrijven met wie hij/zij naar het bal wil, etc. Krachttraining, gedoucht en als mijn haar enigszins droog is, stijlt Yngvild mijn haar. Morgen is het thema namelijk tweeling en ben ik zusjes met Mona. Zij heeft stijl haar, dus ik morgen ook. Het blijft elke keer wennen als ik mezelf in de spiegel zie en ik blijf met mijn handen door mijn haar gaan. Krijg weer allemaal complimentjes. Er zijn al een aantal oud-leerlingen gekomen.

Samen met Mona ga ik vrijdag ontbijten. We lijken eigenlijk maar een klein beetje op elkaar, maar het is toch leuk. Ik heet Anna, Mona heet Hanna. We hebben bijna alles hetzelfde, van slippers tot een (getekende) moedervlek. Met de showbizz-groep oefenen we ons stukje waarmee we morgenavond gaan optreden. We hebben het iets uitgebreid en veranderd, dus we moeten morgen ook nog hard werken. Na de lunch hebben we koor, samen met de oud-leerlingen. Maar eerst hebben Stine, Marie Louise, Tommy, Per Martin, Fred en ik een bijeenkomst met 3 leraren. We gaan namelijk maandag 4 dagen naar Oslo/Lillestrøm om op een soort beurs te staan om reclame te maken voor Sunnfjord Folkehøgskule. Ik heb er wel zin in, maar ik vind het ook wel spannend omdat ik dan tegen onbekenden Noors moet praten en omdat het de week voor het bal is, waar nog veel voor moet gebeuren! We maken een foto die op de voorpagina van de schoolsite komt: www.sunnfjord.fhs.no. Tijdens het middageten mogen Yang, Martin Støyten, Robin en ik op de catwalk lopen. Stelt eigenlijk vrij weinig voor, maar we krijgen 3 punten voor de korridorkonkuranse. Weer post gehad, met heel veel foto’s dus ik begin meteen met ze op m’n muur te plakken. Katrine vindt het volgens mij niet zo leuk dat ik zoveel foto’s heb, omdat zij maar een aantal foto’s heeft, maar ik vind het heel gezellig. Robin vergezelt me terwijl hij gitaar speelt. Als ik geen zin meer heb om verder te plakken geeft hij me mijn eerste gitaarlesje. Zo’n notenschema lezen leek me heel moeilijk, maar eigenlijk valt het best mee. ik ga proberen het liedje Marry Me van Train te spelen. Veel te moeilijk om mee te beginnen eigenlijk, maar voor het einde van dit jaar wil ik het kunnen! Na kveldsmat hebben de oud-leerlingen eerst een kort programma samen en daarna doen we allemaal spelletjes samen. Superleuke mensen, gezellig gekletst en spelletjes gespeeld.

’s Zaterdags hebben een eerst gewoon seminar, wat echt oersaai is. Er is een vriend van Johannes (leraar) op bezoek, uit Sri Lanka en hij houdt een seminar over de geschiedenis en de conflicten in Sri Lanka. Opzich had het best interessant kunnen zijn, maar het is 3,5 uur alleen maar informatie aanhoren, met tussendoor af en toe een pauze en een kort spelletje. Ik ben ondertussen maar gaan breien. Na de lunch nog even het duet geoefend met Håvard. We moesten in de kleine danszaal, want de grote zaal lag vol met matrassen en spullen van de oud-leerlingen die daar slapen. Er zijn volleybalwedstrijden in de gymzaal, waar de leerlingen van vorig jaar tegen die van dit jaar spelen, dus daar ga ik bij kijken en natuurlijk de leerlingen van dit jaar aanmoedigen. Er zitten best leuke jongens bij de teams van vorig jaar. Eigenlijk zouden we nog wat trainen met de meisjes van dansen, maar ik val in slaap als ik op bezoek ga bij Adrian en Robin. Bijna 1,5 uur geslapen, heerlijk! Daarna middageten, oefenen met de showbizz-groep en douchen. Eindelijk mijn mooie krulletjes weer terug. Viel me mee dat het nog stijl was nadat ik geslapen had. Ik ben best zenuwachtig voor het duet, ik hoop dat de rol die tijdens de musical verkeerd ging nu wel goed gaat. Ik ben nummer 5 en 7, eerst het duet en daarna ons showbizz-stuk. Ik zit op de grond op te warmen terwijl ik naar de andere stukjes kijk. Er is van alles wat, muziek, zang, toneelstukjes, dans. Het duet gaat goed, ook al sta ik te trillen op mijn benen. Halverwege kan ik me eindelijk ontspannen en de rol over Håvards rug gaat perfect. We krijgen een heel hard applaus. Daarna moet ik me snel omkleden voor het volgende nummer. Daarbij wordt hard gelachen, doel bereikt. Halvewege de avond is een korte pauze en na de pauze zijn de oud-leerlingen aan de beurt. Ook zij hebben een leuk gecombineerd programma, van zang tot aan stripteases (tot tweemaal toe zelfs). Geweldig. We zitten gezellig te kletsen en de tijd vliegt voorbij. Als de nachtwacht het hoofdgebouw op slot komt doen gaan we naar het internaat niet lang daarna ga ik slapen.

Zondag zijn er nog een paar oud-leerlingen, maar de meeste zijn al weg als ik wakker wordt. Beetje rondgehangen, spullen gepakt voor de Oslo-trip en lol gehad met de oud-leerlingen. Geweldige spelletjes hadden ze. Een spel was echt het toppunt, wat ik aan iedereen (vooral studenten) kan aanraden. Het is heel simpel en gaat als volgt: je staat in een kring en iedereen heeft zijn mond vol met water. Het doel is om het woord ‘bloep’ of ‘blap’ te produceren en dat door te geven aan de persoon naast je. Als je ‘bloep’ zegt stuur je het door naar de persoon rechts van je, ‘blap’ naar de persoon links van je. Er hoeft maar een iemand de slappe lach te krijgen en iedereen ligt dubbel. Een meisje kreeg het niet voor elkaar om bloep te zeggen, in plaats daarvan proestte ze het water uit over de persoon die tegenover haar stond in de kring. Geniaal spel met gegarandeerd lol!
Ik ga expres laat slapen, zodat ik morgen hopelijk van de 9 uur dat we in de bus moeten zitten het grootste gedeelte slaap.

  • 23 Januari 2011 - 17:32

    Mama:

    hemeltje lief wat een activiteiten. ik word al moe als ik het lees. doe deze week maar wat energie op voor Brazilie

  • 24 Januari 2011 - 09:14

    Tjitse:

    Zo, dat is weer een flinke. Mooi dat je rol nu wel goed ging!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rimke Inger

at the top of Rødtinden, Tromsø

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 47508

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Saga Trollheimen Hotell

02 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Trondheim

15 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Ameland

22 Juli 2012 - 19 Augustus 2012

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zimbabwe

17 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Norge

09 Juli 2010 - 31 Juli 2010

mexico, guatemala, honduras

Landen bezocht: