Modern, krachttraining en ‘heie’ - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu Modern, krachttraining en ‘heie’ - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu

Modern, krachttraining en ‘heie’

Door: rimke slange

Blijf op de hoogte en volg Rimke Inger

18 Januari 2011 | Noorwegen, Førde

woensdag t/m zondag 5 t/m 9-01-‘11

En de wekker gaat weer zoals gewoonlijk redelijk vroeg. Na het ontbijt haal ik mijn handdoek op en ben ik helemaal klaar voor mijn keuzevak massage. Als ik op weg ben naar het lokaal krijg ik een sms van Beate (die ons les geeft in massage) of ik de les vandaag over kan nemen, omdat ze ziekjes is. De vorige keer dat ik met Jørgen massageles gaf ging het best goed, dus wil ik het vandaag ook wel doen. Beate komt in het begin eventjes om ons op weg te helpen en zegt dat we opzich ook wel mogen gaan als we geen zin hebben. Een aantal gaan terug hun bed in, met zo’n 8 blijven we over. Veel hoef ik niet te zeggen, iedereen doet gewoon een beetje zijn eigen ding. Emilie masseert mij en ik ben heel ver weg als ze me wakker maakt.
Tijdens de dansles na de lunch is Beate weer een beetje opgeknapt en leert ze ons een heel gave moderne choreografie. Met veel rollen over de grond, zowel mijn beide schouders als knieën beginnen blauwe plekken te vertonen. Iedereen is helemaal enthousiast. (liedje Perfect-Alanis Morisette) Als we ons buikje rond hebben gegeten, hebben we een bijeenkomst over het dansen met geestelijk gehandicapten. Dit hebben we nu een aantal maandjes gedaan, maar de meeste denken erover om ermee te stoppen, zo ook ik. Het is opzich wel leuk om te doen, maar 2 uur per week vinden we allemaal eigenlijk een beetje te veel. Het vergt lichamelijk niet heel veel inspanning, maar het vraagt behoorlijk veel geduld en energie. We komen met het idee om de groep in drieen op te delen, zodat ieder eens in de drie weken aan de beurt is en tussendoor vrij heeft. Goede oplossing! Vandaag is de laatste dag dat we met z’n allen zijn. Ze lijken het wel redelijk te snappen hoe we het de volgende keren gaan doen. We hebben een nieuwe dans, showjazz nummer, waarschijnlijk met hoedjes en al. Daarna kveldsmat, douchen en naar bed.

Op donderdag oefenen we onze hiphopdans weer eens, want die gaan we zaterdagavond opvoeren. Het is al eventjes geleden dat we die gedanst hebben, maar iedereen weet het nog redelijk. Na een aantal keer gaan we verder met het moderne stuk. De rollen laten we af en toe achterwege, onze schoudertjes doen al pijn genoeg. Dat is wel een nadeel van een houten vloer hoor, dat alles twee keer zo hard aankomt. De dansles na de lunch gebruiken we om het nieuwjaarsbal te bespreken. Eigenlijk organiseert de danslinje en internasjonallinje het bal. Er moet behoorlijk veel gebeuren maar op hulp van de internationale leerlingen hoeven we niet echt te wachten. Ze begrijpen er weinig van en hebben ook niet echt zin geloof ik. Tine, Marita en ik zorgen voor de versieringen en schrijven de tafelkaartjes. Iedereen heeft een kaartje met zijn naam erop en een opdracht die hij/zij tijdens het diner uit moet voeren. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat Fred een ‘bedankt voor het eten’-toespraak moet houden, of dat Ingrid deze toespraak jubelend afbreekt. Eigenlijk kan het dus van alles zijn, om het diner een beetje op te leuken. We hebben onze eigen kaartjes niet bedacht, die bedenken Miriam en Beate voor ons, ik vond het leuker als het een verrassing is. We zijn bijna klaar met schrijven als het middageten wordt geserveerd (wat klinkt dat toch geweldig!). Daarna een beetje chillen en rondlopen door het internaat. Om 17:30 tot 18:30 hebben Stine, Edil en ik (hebben we ons voorgenomen) 3/4 keer in de week krachttraining, zo dus ook vandaag. Het gaat al beter dan de eerste dag, toen hielden we het maar zo kort uit.

Vrijdagochtend heb ik mijn keuzevak Showbizz. We besluiten om verder te gaan met de scatch die we een aantal geleden in 2 uurtjes in elkaar gezet hadden. Volgend week is het namelijk Fjorårstreff, waar de leerlingen van vorig jaar op bezoek komen. Dat hebben we een iets aangepast programma met op zaterdagavond een elevkveld (leerlingenavond) waar zowel leerlingen van vorig jaar als van dit jaar gaan optreden. Zo is dus ook onze showbizz groep gevraagd. Håvard en ik zijn gevraagd of we het duet van de musical nog een keer willen opvoeren en waarschijnlijk gaan we met mijn dansgroep ook een dans laten zien. Weer veel om te oefenen dus, druk maar leuk! Na de lunch hebben we zoals gewoon allsang (koor), basisgroepbijeenkomst en moeten we het internaat/onze kamer schoonmaken. Het is Katrine haar week dus ik ben vrij. Krachttraining na het middageten is echt killing, maar daarna voel ik me best goed, heb het gevoel alsof ik tenminste weer echt getraind heb. Heerlijk gedouched en vroeg naar bed.

Zaterdag kunnen we extra lang uitslapen, tot 11:30. Het seminar dat normaalgesproken om 9:00 begint is uitgesteld vanwege de volleybalcupfinale. Als les moeten we de cupfinale bijwonen, wat echt een heel spektakel gaat worden. Bijna iedereen verkleed zich, met pruik, schmink en we nemen zelfs trommels en jerrycans mee om lawaai te maken. Sommige maken spandoeken en laten hun creatieve geest los. We worden met de minibusjes van school heen en weer gebracht, kaartjes voor de wedstrijd zijn ook door school geregeld. We krijgen zelfs allemaal een t-shirt! De wedstrijd vindt plaats in Førdehuset, één tribune is bezet door Sunnfjord volk. Bijna de hele hal ziet blauw (kleur van Førde), een kleine tribune is rood voor de tegenstander. Achter ons staan wat andere mensen, die in boe-roepen naar de tegenstanders en onze aanmoedigingspogingen steeds onderbreken. De eerste set winnen we, de 2 daarna verliezen we en dan wordt het heel spannend. Het publiek houdt zich niet stil, iedereen juicht, jubelt en heit (å heie=aanmoedigen) Het gaat bijna gelijk op, er is erg spannend. We hoeven maar 15 punten te behalen (normale set 25). Dan wordt het 15e punt gescoord…voor ons!!!! Førde wint de Cupfinale 2011! Het gejuich breekt nu helemaal los. Met de minibus terug, eten op school en een beetje rondgehangen.

Zondag ook weer uitgeslapen, zoals gewoonlijk. Gebrunched, gechilled, bijeenkomst met allen in het auditiorium om we weer een maffiaweek hebben. Dit keer krijg ik de rol als sheriff, het hulpje voor een Crazy Jack die ook kan doden (met als doel de maffiafamilie uit te moorden). Elke dag kan ik een sms naar Tine, die dit keer het spel georganiseerd, sturen met de vraag of een bepaald persoon maffia is, waarop Tine eerlijk antwoord. Eigenlijk heb ik niet zoveel zin in nog een maffiaspel, want de vorige keer werd het helemaal niet serieus genomen en de nieuwigheid is er een beetje vanaf. Ik besluit om een wandeltocht te maken, het bekende hardlooprondje. Hardlopen gaat echter niet, het is veels te glad op de weg. Heerlijk om alleen buiten te lopen! Daarna even bijkomen op m’n kamer en middag eten. Na het eten oefenen Håvard en ik het duet, na een aantal keer doornemen zit het er wel weer redelijk in. We dansen ook nog een beetje hiphop en bedenken dan dat we ook wel een hiphop-duet samen kunnen maken. Of nog met 2 andere jongens erbij, die ook graag hiphop willen dansen. We zien wel wat het wordt en of we tijd genoeg hebben! Zo’n 1,5 later zijn we helemaal uitgeput en dat komt goed uit, want het is søndagskos. Ik weet niet of ik het hier al eerder over gehad heb, maar elke donderdag, zaterdag en zondag krijgen we rond 21:00 wat lekkers. Dit kan verschillen van wafels, chips tot fruit of wortel/koolraap met een dipsausje. Knabbelend op een wortel speel ik Alias. Wat een geniaal spel is dat! Je hebt een stapel kaartjes waar 10 woorden op staan, die je moet omschrijven zodat je partner het woord zo snel mogelijk raad. Goed voor mijn Noors! Helaas is het op tijd en gaat het allemaal wat te snel, of juist te langzaam als ik de woorden moet omschrijven, maar het is erg leuk. Als we uitgespeeld zijn ga ik douchen en naar bed.




  • 18 Januari 2011 - 09:45

    Clara:

    Lieeverd, sounds good!

  • 18 Januari 2011 - 12:27

    Ellen:

    Leuk dat er zoveel te doen is.....je wordt echt een allround!!
    Germa is hiet vorige week voor het laatst geweest. Angel is nu af, moet nog wel afgewerkt worden. We zijn ook begonnen met MC Hammer hahahahaha!! Heel leuk!

  • 18 Januari 2011 - 16:22

    Jan:

    Alweer een leuke en uitgebreide blog tussen alle drukte door. Lekker druk met veel verschillende dingen.

    papa

  • 18 Januari 2011 - 16:52

    José:

    Ha Rimke, zo te lezen weer volledig je Noorse leventje opgepakt na je verblijf met de kerst in Ned! En druk... , maar 'klinkt' ook zeker leuk!
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rimke Inger

at the top of Rødtinden, Tromsø

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 47509

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Saga Trollheimen Hotell

02 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Trondheim

15 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Ameland

22 Juli 2012 - 19 Augustus 2012

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zimbabwe

17 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Norge

09 Juli 2010 - 31 Juli 2010

mexico, guatemala, honduras

Landen bezocht: