Litt av London, Trondheim og Nederland i Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu Litt av London, Trondheim og Nederland i Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu

Litt av London, Trondheim og Nederland i Cape Town

Blijf op de hoogte en volg Rimke Inger

08 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ok, dette blir definitivt mitt første blogg på Norsk. Og kanskje den langste tekst jeg noen gang har skrevet på Norsk også. I tilleg har jeg ikke vært i Norge siden april, og jeg merker at Norsken min må komme helt fra bakerste delen av hodet. Så beklager hvis teksten ikke er helt riktig eller hvis det mangler noen ord... Men vær så snill (bl. a. Martin, Rubix og Jørgen), ikke mobb meg for det :) Poenget er at dere får et inntryk av hva jeg har sett, gjort og opplevd på ferien min til Sør-Afrika, Namibia, Botswana og Zimbabwe. Jeg skal skrive fra dag til dag, og gir dere litt generell informasjon om landet osv.

For det første reiste jeg med familien min (far, mor og bror) og med 14 andre som jeg ikke kjente fra før av. Vi booket turen via et Nederlandsk reisebyrå, hadde vår egen crew med guide, sjåfør, guide og kokk. Hele turen har vi reist med denne crewen, det samme safaritruck og med telt. Noen netter sovet vi på ho(s)tel, men de fleste netter kamperte vi på campingplasser in the middle of nowhere.

Dag 1, søndag 22 juli_____Deventer-Cape Town
Idag blir en lang reisedag. Alarmklokka ringer 4:45, uff... Alt for tidlig å begynne en ferie hvis du spør meg. Men men. Vi kjører til Schiphol parkeringsplassen, la bilen ståendes der og fortsetter turen til flyplassen med shuttlebussen. Da er det allerede 3 timer senere, 2 timer etterpå letter flyet og er vi i luftet. Jeg sitter ved vinduet, så har et fint utsikt. Kysten av Nederland, Middelhavet og ørkener i Afrika. Siden det er et laaaaangt flytur, har alle egen tv skjerm og utvalg av mange film, serier, musikk og andre underholding. Heldigvis! Så 11 timer, 3 filmer, noen serier og masse mat senere lander vi på Cape Town flyplassen. Venting på bagasje tar ikke så kjempe lang tid, og da vi kommer ut fra ’gaten’ står der en Afrikansk mann med et skild men navnet til reisebyrå på. Vi melder oss og venter på resten av gruppen. Da går vi til trucken vår og blir vi kjørt til hotellet. Alle er trøtte så vi legger oss nesten med en gang. Jeg og broren min har et rom på den 20e etasje, den nest høyeste, så jeg har fint utsikt over hele byen.

Dag 2, mandag 23 juli_____Cape Town
Cape Town i daglyset ser enda større ut enn i går kveld da vi kom her. Mye store bygninger, World Cup Stadion, townships (= slum) fjell og hav, litt av alt faktisk. Jeg spiser Engelsk frokost på hotellet og etterpå drar jeg med resten av gruppen på Cape Town-tur. 2 jeeper kjører oss ved kystlinjen langs fine strender til Hout Bay, hvor vi går på en liten båttur til en selkoloni. Mange sel ligger på stein litt utenfor kysten, noen svømmer og leker i vannet. Gøy å se på, lukten er litt mindre gøy hvis du skjønner... Vi kjører videre, ser et par bavianer, stopper ved en strutsgård for noen bilder og tar de typiske turistiske bilder ved skiltet av Cape of Good Hope, det mest sørvestligste punt i Sør-Afrika. Vi er ikke de eneste her for å si det sånn. Jeepene kjører oss til Cape Point, med den gamle fyret på toppen. Vi får trent litt nå hvertfall. Etter vi har tatt nok bilder og har spist lunsj mellom fugler og mus, fortsetter vi turen til Simon’s Town. Der lever pingviner.Veldig rart å se at de ligger i buskene og soler seg på stranda, siden jeg tenker på is og snø når jeg tenker på pingviner. Tenker ikke på Afrika hvertfall, mer på sydpolen eller noe. Dette var det siste for idag, neste stopp blir hotellet til å slappe av for en liten stund. Med halv parten av gruppa tar vi taxi til Waterfront, hvor det finnes mange restauranter. Vi setter oss ned på en resaurant ved vannkanten, og varmer oss ved varmelampen. Vi får tepper i tilleg, det blir ganske kaldt her om kvelden. Ikke rart egentlig, for det er vinter her nå. Lokal bevolkningen går rundt med lue og skjerf, vi synes det er ganske deilig med 18 grader og sol. Jeg bestiller Bobotie, et typisk Sør-Afrikansk måltid med epple, kjøtt, rosiner, egg og ris. Mjum mjum, veldig godt. De andre spiser forskjellige typer vilt kjøtt. Etter noen biter av Tjitse sin dessert og regningen er betalt, tar vi taxi tilbake til hotellet. Det blir godt å legge seg etter en lang dag med mange nye intrykker.

Dag 3, tirsdag 24 juli_____Cape Town
I dag skal jeg får et bedre intrykk av Cape Town byen, på en måte som man også kan gjøre i London (eller kanskje ikke no lenger nå, men kunne hvertfall): familien min og jeg skal på en ’hopp on/hopp off’ buss-tur. De har de røde dobbeldekker turistbusser, slikt som de har/hadde i London. Egentlig er det masse man kan se og gjøre i Cape Town og rundt om kring, så vi måtte velge mellom et besøk til Robbeneiland (der hvor Nelson Mandela har vært i fengsel for 27 år), til en township for å se hvordan de fattige bor, til Stellenbosch (et sted lit utenfor Cape Town med mange vingårder og fine, gamle arkitektur), gå på tur opp på Tafelberg (Table Mountain). 2 dager er for lite hvis du er i Cape Town, så vi prøver å se mest mulig ved å sitte på bussen, høre på hva guiden har å si om alt vi ser, gå av noen ganger og ’hoppe på’ igjen. Vi vandrer litt rundt i havneområdet, kalt Waterfront, og Tjitse ser et kjent skip: Ulstein Xbow, et Norsk skip! Og tilfeldigvis hadde han sett den (sannsynligvis et annet eksemplar, men uansett) på en studitur til Ulsteinvik. Sola kommer gjennom skyene, og skinner på Table Mountain, Devil’s Hill og Signal Hill. Vi kjører gjennom en del av byen som var under havet helt til 1947, vanskelig å forestille seg. Vi besøker Greenmarket, Company’s Garden med mange frekke ekorn og ser på skolebarn i uniform som spiller fotball i lunsjpausen deres. Vi kjører videre og får fortalt om Distrikt 6, hvor 35.000 mennesker ble utvist på grunn av hudfarget og nabolaget ble ødelagt. Bussen kjører oss til Bo-Kaap, et veldig fargerikt nabolag. Her bor circa 6000 mennesker, etterkommere fra tidligere slaver fra blant annet India, Malaysia og Indonesia, og 90 % er Mulsim. Dette nabolaget er så pass fargerikt på grunn av slaveri, eller kanskje bedre sagt, på grunn av avskaffelsen av slaveriet. I tiden av slaveriet var det for slaver forbudt å ha på seg fargede klær. Etter avskaffelsen i 1838 feiret de det ved å farge hele hus og distriket i knall farger. Veldig fint og munter (cheerful ? ). Nå er det tradisjon at innbyggere farger huset på nytt hvert år etter fasteperioden. Etter en god lunsj på en veldig koselig, bio-økologisk restaurant, fortsetter vi turen til Table Mountain. Bussen kjører ikke helt til toppen, og taubanen var i revisjon så vi kommer ikke høyere enn halv veis. Men uansett har vi (igjen) fint utsikt over byen. Så utrolig langt kan vi se, og det er spesielt at du får fjell, hav og en kjempe stor by i et bildet! Nest stopp blir Camps Bay, en av de vakreste strendene hvor modeller og kjendiser har photoshoots. Her venter vi til sola går ned i havet, skjønner det godt at alle kommer hit, det er kjempe fint her. Mamma og Tjitse tar masse bilder, mens jeg sitter på en stein og nyter solnedgangen. Det tar rett og slett pusten fra meg (breathtaking). Etter sola har forsvunnet bak horisonten, går vi en liten tur langs stranda på promenaden og tar vi bussen tilbake til hotellet. Litt matshopping til i morgen, også spiser vi god middag (struts og springbok) på restauranten av hotellet. Den er på 21 etasje og snur rundt, slikt som Tyholtårnet i Trondheim, veldig kult. Det var igjen en fin dag. Håper det blir mange til =)



Jeg må nok avlsutte denne bloggen her, for ellers blir den alt for lang. Men flere er på vei! Jeg skal skrive om et par dager i hver blog tror jeg. Da har dere noe å glede dere til, og så har jeg det litt enklere med å skrive bloggen ;) Bilder kommer etterhvert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rimke Inger

at the top of Rødtinden, Tromsø

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 651
Totaal aantal bezoekers 47370

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Saga Trollheimen Hotell

02 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Trondheim

15 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Ameland

22 Juli 2012 - 19 Augustus 2012

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zimbabwe

17 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Norge

09 Juli 2010 - 31 Juli 2010

mexico, guatemala, honduras

Landen bezocht: