Jeg har vart her, og her, og her!! - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu Jeg har vart her, og her, og her!! - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu

Jeg har vart her, og her, og her!!

Door: rimke slange

Blijf op de hoogte en volg Rimke Inger

01 November 2010 | Noorwegen, Førde

vrijdag 01-10-’10

’s ochtends zoals gewoonlijk morgensamling, een blokje om met mijn keuzevak ‘ut på tur’ en de laatste paar dingen in m’n rugzak gestopt. Dan wordt er op m’n deur geklopt. Het is Emilie met haar zus Nora en de vriend van haar zus. Beide studeren 2 uur ten noorden van Førde en zijn ook een weekje vrij, vandaar dat we met hun mee naar huis kunnen rijden. Alles past maar net in de auto. Geluncht en dan laten we het zonnige Førde achter ons. Het weer slaat om als we de eerste berg door zijn (tunnel…!). De stemming in de auto blijft echter goed. Ik herinner me zowaar dat ik hier eerder gereden heb, 2 zomervakanties geleden. Verbaasd hoorden de andere 3 inzittenden me aan toen ik keer op keer enthousiast riep: hier ben ik eerder geweest, jeg har vart her før!!

Oke, even voor de mensen die mij niet zo heel goed kennen: aardrijkskunde is niet echt mijn sterkste kant, en dat is dan zacht uitgedrukt. In tegenstelling tot mijn broer onthoud ik niet waar we gereden hebben als we op vakantie zijn (thuis ook niet trouwens) of bij welke parkeerplaats we gestopt hebben. Ik onthoud dan weer wel dat we kaneelbroodjes aten op de eerste dag, en dat ze overheerlijke spaghetti hadden in die ene hut met die blauwe gordijnen… het is maar wat je belangrijk vindt hè.

Voor mij was het dus bijna een wonder dat ik me zomaar allemaal dingen herinnerde. Onderweg veel geslapen, maar de dingen die ik gezien heb kwamen we bekend voor. Skei, Jostedalsbreeen, een 6 km lange tunnel, het gletsjermuseum, het pondje, Lærdal, Hemsedal, Hønefoss, Drammen en uiteindelijk na zo’n 8 uur waren we op onze eindbestemming Horten, Emilies thuis. Daar werd ik met open armen ontvangen, voelde me eigenlijk bijna meteen thuis.

Emilie heeft 2 zussen, Nora en een jongere zus Andrea. Ook heeft een een broertje Levi, die morgen zijn verjaardag viert. Ik val dus met m’n neus in boter. Of misschien beter gezegd, met m’n neus in de taart! Want de Noren staan toch wel een beetje bekend (bij mij in ieder geval wel) om de overheerlijke taarten die ze bakken. We zullen zien.

Behalve het feest morgen heb ik geen idee wat we de rest van de week gaan doen. Voornamelijk slapen en bijkomen denk ik, hoop ik. En hopelijk is Emilie een beetje een uitslaap-persoon, want ik slaap op haar kamer. Toch wel een beetje spannend hoor, school voelt zo lekker vertrouwd en dan ben je opeens in een totaal andere omgeving. Een omgeving die voor Emilie natuurlijk heel erg vertrouwd is, maar ik moet even wennen. Het engste is misschien wel dat Emilie alleen maar Noors tegen me praat en me er op die manier min of meer toe dwingt om Noors terug te praten. Maar aangezien zij en haar familie Bokmål spreken is het een stuk makkelijker om alles te verstaan dan op school. Haar ouders waren onder de indruk van mijn Noors, dat gaf me net even dat zetje om er gewoon lekker op los te babbelen. Het is dan misschien gebroken Noors, maar van fouten leer je, niet waar?

Liefs!





  • 01 November 2010 - 18:31

    Mardi:

    hee rim, hmm klinkt goed, zo'n noorse taart..
    en natuurlijk spreek je al goed noors, had niet anders verwacht! wel grappig dat je dingen in noorwegen herkent (waar alles nota bene op elkaar lijkt) haha! veell plezier met emilie en haar familie, komt vast helemaal goed!
    Kusjes xxxx

  • 04 November 2010 - 15:32

    Iris Jager:

    Ik blijf het knap van je vinden hoor dat je al zo veel noors spreekt! Vind je de danslessen ook nog steeds leuk en leer je er veel nieuwe dingen bij?
    groetjes ook van Amber en Richard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rimke Inger

at the top of Rødtinden, Tromsø

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 47509

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Saga Trollheimen Hotell

02 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Trondheim

15 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Ameland

22 Juli 2012 - 19 Augustus 2012

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zimbabwe

17 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Norge

09 Juli 2010 - 31 Juli 2010

mexico, guatemala, honduras

Landen bezocht: