Lekker eten, Luieren en Lang uitslapen - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu Lekker eten, Luieren en Lang uitslapen - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu

Lekker eten, Luieren en Lang uitslapen

Door: rimke slange

Blijf op de hoogte en volg Rimke Inger

15 November 2010 | Noorwegen, Førde

zaterdag t/m zondag 02-10-’10 t/m 10-10-‘10

Heerlijke herfstvakantie gehad in Horten. Zoals de titel het al zegt hebben we niet veel actiefs gedaan. De eerste zaterdag was echter wel redelijk druk, het broertje van Emilie vierde namelijk zijn 15e verjaardag. Met zo’n 30 mensen, 8 verschillende soorten taart en veel lekker ander eten was het een geslaagd feestje. ’s Avonds een korte siteseeiing Horten gedaan en film gekeken.

Zondag was een echte zondag. Een zondag zoals mijn zondagen thuis in Nederland ook bijna altijd waren: uitslapen tot 12:30, brunchen en de rest van de dag een beetje op mn laptop zitten en blogs schrijven. Ik liep toen al achter met schrijven, heb heel wat ingehaald in de vakantie maar ik loop nu alsnog veel achter (zie datum bovenaan mn blog, de herfstvakantie is alweer een maand geleden). Ik was even bang dat Emilie van het vroege opstaan was, maar gelukkig had ze precies hetzelfde ritme als ik. In grote lijnen bestond de vakantie uit uitslapen, beetje nietsdoen, op facebook (dat is hier echt helemaal een hype, en aangezien het internet hier veel beter is dan op school hebben we er allebei goed gebruik van gemaakt) zitten, lekker eten, spelletjes spelen en tot laat in de avond films kijken. Erg gezellig allemaal. Ook moesten we elke dag even naar het huis van Emilies nicht om haar kat Max eten te geven. Om de tijd daar door te komen heeft Emilie me leren strikke, oftewel breien. Ik kon al wel breien, maar de Noren doen het toch weer anders (veel te ingewikkeld, ben snel weer overgestapt op de Nederlandse breimethode). Ben begonnen met een lue, een muts, blauw met grijs.
Dinsdag zijn we erg cultureel bezig geweest, we hebben namelijk 2 musea bezocht. HET fotomuseum van Noorwegen, wat toevallig in Horten is. Het is het enigste fotomuseum met een behoorlijke verzameling aan camera’s. Vooral de speelhoek vonden we beide erg interessant! (zie foto’s)

Op woensdag hebben we met 2 vriendinnen van Emilie afgesproken, een daarvan zit op de volkshogeschool in Oslo die ik volgende week ga bezoeken. Misschien dat we elkaar dan weer tegenkomen. Beetje geshopt en 3 kinderboeken gekocht, zodat ik kan beginnen met Noors lezen.

Donderdag naar de bios geweest en pannenkoeken gegeten. Daarna met Emilie en haar moeder ut på tur geweest, rondje door Horten gelopen. Het was erg mooi weer. Vrijdag m’n hiel opengehaald aan de deur toen ik wilde gaan douchen, auw! Met een blarenpleister verder geshopt.

Het weekend was zoals een weekend hoort te zijn, lekker helemaal niets doen. Al moesten we zondags nog wel redelijk vroeg opstaan om op 2 jongetjes te passen. Daarna weer gebreid, het schiet al aardig op, en nog een rondje door Horten gelopen. Erg mooi herfstweer. ’s Avonds was het tijd om de rugzak weer in te pakken, want we nemen de nachtbus terug naar school. Emilie heeft ons naar Drammen gereden, daar stappen we op de bus. De vader van Emilie rijdt terug met de auto, wij zitten vervolgens 8 uur lang in de bus. 8 uur lijkt lang, maar als je het zoals ik voor elkaar krijgt om van die 8 uur zo’n 6,5 uur te slapen valt het best mee. Werd alleen wakker als de bus stopte en de laatste keer dat de bus stopte was in Førde. Ijskoud waar het daar, snel mn muts en handschoenen tevoorschijn gehaald. Met de lokale bus naar het ziekenhuis gereden en het laatste stukje naar school gelopen. Bijna gelijk mn bedje ingedoken en om 14:00 werd ik weer wakker. Mooi op tijd om nog te douchen en een beetje uit te pakken voordat school weer begint. Leuk om iedereen weer te zien! Naja, niet iedereen is op school, want alle volleybalmensen zitten in Turkije voor een 2 weekse trainingstrip. Dus zijn we maar met zo’n 50 mensen op school. Gezellig maar ook wel erg rustig.

Voor foto’s van m’n herfstvakantie: http://picasaweb.google.com/rimke.slange/HStferien?feat=directlink

• 15 November 2010 - 18:34

Ellen:

Hoi Rimke!
    Je schrijft zo fijn! Leest net als een boek...heerlijk om je zo te volgen!
    Hier gaat alles goed. Angel is bijna af en Germa komt volgende week nog voor de laatste keer. Ik heb besloten om het nummer ook op de Demogyjada te gaan doen dus ben benieuwd.We zijn nog met 12 meiden maar gaat goed. Maar we missen echt iedereen erg!
    Dikke kus!

• 16 November 2010 - 20:50

Tjitse:

Iehhh, enigste. Daar gaat je Nederlands!:P Hoe is het met je muts?