Rustig op school, maar koselig - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu Rustig op school, maar koselig - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu

Rustig op school, maar koselig

Door: rimke slange

Blijf op de hoogte en volg Rimke Inger

16 November 2010 | Noorwegen, Førde

maandag t/m woensdag 11-10-’10 t/m 13-10-‘10

Nadat we middag gegeten hebben en iedereen die op schoolt hoort te zijn op school is, hebben we mornsammling. Blijft een beetje raar om dat zo laat te hebben (mornsammling betekent immers een bijeenkomst in de ochtend), maar zo noemen het nou eenmaal. De weekplanning doorgenomen en daarna hadden we linjetime. Dansen dus. Veel gedanst hebben we niet, we hebben de planning voor onze Oslotrip doorgenomen. We gaan heel veel voorstellingen zien, naar dansscholen en krijgen workshops. Een en al dansen dus! We vertrekken op donderdagmiddag en gaan op woensdagnacht weer terug naar school, met een expresbus. Ook gaan we Folle Folkehøgskole bezoeken en gaan we daar onze hiphopdans opvoeren. Die dans is net af, dus we moeten nog wel even oefenen. Met kniebeschermers om dit keer, om te voorkomen dat mn knieën weer helemaal blauw zijn na een training. Het leuke aan deze dans is dat het echt een uitdaging voor me is. Ik heb nog niet vaak hiphop gedanst, en het is echt totaal iets anders dan de strakke armpjes met ballet of het rechte ruggetje. Het onthouden van de choreografie lukt me wel, ook al gaat het af en toe behoorlijk snel. Maar alles los laten en ‘gewoon’ dansen, daar had ik in het begin wel een beetje moeite mee. Toch was iedereen onder de indruk, niemand had verwacht dat ik hophop zou kunnen dansen, omdat ik hier toch wel een beetje bekend sta als ‘de ballerina’. Ik ben er ook achter gekomen dat ik de enige ben die me aangemeld had voor Dans Estetikk, het dansvak met jazz/modern/klassiek. Alle anderen uit mijn dansgroep hadden zich aangemeld voor Dans Dilla, de hiphop/streetdance groep. Vandaar dat ik dus de enige ben met een andere dansachtergrond. Maar ik vind het juist wel leuk dat we een gemixte groep zijn, iedereen leert van elkaar.
Ondanks dat het rustig is op school, is het koselig. Katrine heeft geprobeert me dat woord uit te leggen, maar er is geen juiste vertaling voor te vinden. In het nederlands zouden we het vertalen met gezellig of knus. Het gevoel dat je krijgt als je met kerst ‘gezellig’ met iedereen die je liefhebt bij de openhaard warme chocademelk met slagroom drinkt. Dat gevoel wordt beschreven met koselig. Het is echter ook een werkwoord ‘å kose’. Dan betekent het dat je het gezellig hebt met iemand/meerdere personen, bijvoorbeeld als je geniet van de lekkere kop chocolademelk bij de openhaard, maar het heeft ook iets knuffeligs. Haha, oke, moeilijk uit te leggen. Knus tegen elkaar aan liggen en een film kijken bijvoorbeeld, dan kos je je.

Genoeg Noorse uitleg.
Dinsdag was een vergeet-alles-dag. Het (de vergeet-alles-dag) begon om 9:30. Ja, beetje aan de late kant voor de dag om te beginnen, niet waar? Precies. Katrine en ik waren beide vergeten om op te staan. Oftewel, we hadden ons goed verslapen!! Gelukkig maar dat we allemaal in hetzelfde gebouw slapen en we vrienden hebben die zich om ons bekommeren, anders hadden we vast nog veel langer geslapen. In supervaart aangekleed en naar mn les gegaan, massage. Heerlijk nog even door kunnen soezen terwijl ik gemasseerd werd. Na de lunch de hiphoproutine doorgenomen, maar ik was er niet bij met mn hoofd, gooide de hele volgorde door elkaar. Na middag kwam ik erachter dat ik mn handdoek die ik met massageles gebruikt had in de peisestue (gezamenlijke woonkamer) had laten liggen. De rest van de dag maar een beetje niets gedaan en bedacht wat ik allemaal mee zou nemen naar Oslo. Lastig, als je gaat dansen EN je naar de Noorse Opera gaat…

Woensdag was definitief het tegenovergestelde van dinsdag. Woensdag was een ik-mag-niets-vergeten-dag/stress-dag. De grootste reden daarvoor was de Oslotur. Met een vol lesprogramma (ontbijt-mornsammling-yoga-lunsj-dansen-middag-bijeenkomst voor dans med funksjonshemmede-dans med funskjonshemmede-kveldsmat) bleef er erg weinig tijd over om mn spullen te pakken voor Oslo. Na kveldsmat (19:30) hadden we ook nog korridorkonkurransen, een quizcompetitie. De groepen werden ingedeeld naar de gang waarin je woont. (Korridor=gang) Daarna had ik eindelijk tijd om te beginnen met pakken. Volgens Miriam en Beate moeten we zoveel mogelijk wollen kleren meenemen, want het wordt erg koud. Jammer genoeg heb ik bijna niets van wol, en na de Briksdaltocht weet ik dat de Noren wel een beetje overdrijven als het gaat om het weer. Hopen dat mijn vestjes en zomerjas genoeg zijn.

  • 16 November 2010 - 14:26

    Ellen:

    Hebben we altijd al gezged: echt een ballerina! haha! Maar dat komt wel goed, jou kennende. Ben benieuwd wat je allemaal gaat zien en beleven in Oslo.

  • 16 November 2010 - 15:03

    Iris Jager:

    Leuk leuk leuk hiphop, Leren jullie ook die moeilijke kunstjes erbij?
    Kun je niet eens een dansfilmpje van jezelf op youtube zetten ofzo?
    Veel dansplezier!!

  • 16 November 2010 - 16:16

    Onkel Ruud:

    Ja! Een dansfilmpje op YouTube. Krijgrn wij ook een idee hoe het er uitziet:D
    Trouwens als je op de vergeet-alles-dag vergeet om op tijd op te staan voldoe je toch aan het doel van die dag? Of....;)
    Leuk verhaal weer!
    Groetjes en... pas goed op jezelf.

  • 16 November 2010 - 16:43

    Mama:

    ik heb de hiphopdans in het echt gezien en het zag er goed uit , cool!!!. de hele musical was super, maar die verhalen komen nog na de Oslo tur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rimke Inger

at the top of Rødtinden, Tromsø

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 47514

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Saga Trollheimen Hotell

02 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Trondheim

15 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Ameland

22 Juli 2012 - 19 Augustus 2012

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zimbabwe

17 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Norge

09 Juli 2010 - 31 Juli 2010

mexico, guatemala, honduras

Landen bezocht: