Oslo: dansen, dancing, å danse - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu Oslo: dansen, dancing, å danse - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu

Oslo: dansen, dancing, å danse

Door: rimke slange

Blijf op de hoogte en volg Rimke Inger

18 November 2010 | Noorwegen, Førde

donderdag t/m donderdag 14-10-’10 t/m 21-10-’10

Ontbijt, morgensamling, dansles. Een paar keer de hiphopdans doorgenomen en nog wat dingetjes over Oslo besproken. Daarna nog even tijd om te pakken en de laatste dingetjes te regelen. Als ik aan het lunchen ben, komt Beate naar me toe dat ik nog 5 minuten heb voordat we gaan. Ik loop nog in mn trainingskleren en had eigenlijk willen douchen, maar dat gaat niet meer lukken. Snel een nistepakke, lunchpakketje, gemaakt voor onderweg, het wordt een busreis van 8 uur. Omgekleed, met m’n rugzak naar buiten. Verbazingweekend hoeveel je mee kunt nemen als je maar een weekje weggaat. Grote koffers staan naast het mini-busje die ons naar het busstation gaat brengen. Mijn rugzak zit lang niet vol, daarom krijg ik een deel van het eten erbij. We nemen voor het ontbijt/lunch/kveldsmat zelf crackers enzo mee, ik krijg de appels en sinaasappels. We overnachten in het Oslo Budget Hotel, ontbijt en kveldsmat eten we dus op de hotelkamer, we smeren lunchpakketjes, middag (warme maaltijd) eten we in restaurants.
Een leraar rijdt ons naar het busstation waar we nog zo’n 10 minuten moeten wachten op de expresbus. Dus gaan we de dans maar doornemen, midden op straat. We worden wel een beetje raar aangekeken, maar dat boeit ons eigenlijk niet zoveel. Dan komt de bus, het is nog rustig dus we gaan allemaal apart zitten. Helaas wordt het wel drukker en moeten we onze lege plekjes naast ons afstaan. Na een paar uurtjes stappen er echter weer veel mensen uit dus hebben we weer ruime plaatsen. De bus neemt bijna dezelfde route als toen ik naar Horten ging. Rond 21:30 komen we aan in Oslo, we lopen vanaf het busstation naar het hotel. Het is een behoorlijk stukje lopen met die zware tassen en pakken appel/sinaasappelsap. Simpel hotelletje, kamers met 2 stapelbedden, één wc en douche op de gang. Ik vond het prima, er liep er een te piepen dat ze hier echt niet ging slapen. Niet dat ze een keus had ofzo. Ik deel een kamer met Tine en Marita, maar onze kamer is een beetje de gezamenlijk chill-kamer.
De volgende ochtend moeten we redelijk vroeg op, we gaan Folle Folkshøgskole bezoeken. Daarvoor moeten we een stukje buiten Oslo zijn, dus nemen we de trein. Marita is nog nooit met de trein geweest, verbaasde ik me wel een beetje over. Als we op Follo komen, leidt Beate ons meteen naar de danszaal. Beate heeft hier een jaar op school gezeten en weet de weg dus nog goed (ze is 25 en zat dus zo’n 5 jaar geleden hier op school). We warmen zelf op en nemen de dans door. Dan gaan we naar de gymzaal/grote danszaal. Wauw! De Follo-dansgroep laat ons een van hun dansen zien, ze zijn goed en met veel (2 jongens!). Daarna zijn wij aan de beurt. Het ging goed, we krijgen een hard applaus. Met iedereen hebben we vervolgens een les jazz van de danslerares van Follo, het niveau op deze school ligt duidelijk hoger dan op mijn school. Qua niveau zou deze school beter voor me zijn geweest, maar qua gezelligheid is mijn school stukken beter. Dat wordt na de lunch duidelijk. We krijgen een rondleiding door school en de slaapvertrekken, die bestaan uit 5 aparte huizen. Ze liggen niet echt dicht bij elkaar, je kunt dus niet zo even naar iemand toe lopen om een praatje te maken. Ook hebben ze de huizen ingedeeld naar vak, zo zit je dus altijd met dezelfde mensen. Dat is op mijn school (met 1 groot internaat) toch wel iets gezelliger vind ik.
Na de rondleiding krijgen we een les modern van mijn dansleraressen, een en al gerol over de grond en rare sprongen. Ook hebben we een les improvisatie en dansspel/impuls dansen. Allemaal leuke nieuwe dingen. Dansen maakt een mens hongerig, en gelukkig is middag op deze school ook erg lekker. Tijdens het eten zie ik Marianne, een vriendin van Emilie, langslopen. Toch leuk dat ik iemand hier ‘ken’. Als we zijn uitgegeten hebben we nog eventjes tijd om te chillen in de danszaal en dan nemen we de trein weer terug. Iedereen is moe. Even terug naar het hotel en dan shoppen in Oslo City, het grootste winkelcentrum, niet gekocht. Om 10 uur moeten we terugzijn in het hotel, een van de regels. We moeten ook altijd met min. 3 personen zijn, het blijft een grote stad. (1/8 deel van de Noorse inwoners woont in Oslo)

Aangezien deze week erg volgepland is, worden het meerdere blogs. Een lange blog leest niet fijn (vind ik zelf in ieder geval)

Link voor foto’s van mijn Osloreisje: http://picasaweb.google.com/rimke.slange/Oslo

  • 18 November 2010 - 17:37

    José:

    Ha Rimke, leuk om weet eens iets te lezen. Ik moet bekennen .. in de drukte lukt het me niet altijd en laatst kon ik er ook niet in.
    Volgens mij heb je het super naar je zin en ik hoorde ook van Carla e.e.a. over het familieweekend.
    We zien je na kerst! Hartstikke leuk.
    Lieve groet
    José

  • 21 November 2010 - 10:42

    Dirk:

    Rimke
    Zoals ik het lees heb je het best naar je zin daar.
    Lieve groet
    Dirk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rimke Inger

at the top of Rødtinden, Tromsø

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 47511

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Saga Trollheimen Hotell

02 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Trondheim

15 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Ameland

22 Juli 2012 - 19 Augustus 2012

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zimbabwe

17 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Norge

09 Juli 2010 - 31 Juli 2010

mexico, guatemala, honduras

Landen bezocht: