Oslo: dansen, dancing, å danse - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu Oslo: dansen, dancing, å danse - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu

Oslo: dansen, dancing, å danse

Door: rimke slange

Blijf op de hoogte en volg Rimke Inger

22 November 2010 | Noorwegen, Førde

onderdag t/m donderdag 14-10-’10 t/m 21-10-’10

Zaterdag heerlijk wakker geworden, het was 13:30. We moesten om 14:00 buiten het hotel verzamelen, dus heb de tijd goed benut door uit te slapen. Vandaag krijgen we een House-les van een jongen uit New York in Circle House, de Noorse Hiphop Dansstudio. Het is een open les, we zijn dus niet de enige. Met ons clubje van 10 en nog zo’n 6 andere beginnen we aan een intensief uurtje House. Beate en Miriam blijven niet kijken, ze hebben vrij. De jongen die de les geeft is echt goed, in het dansen zelf, maar ook in het lesgeven. Krijg de pasjes redelijk snel onder de knie, maar ik blijf moeite hebben met het loslaten van ‘het strakke’ (rechte rug, strakke armen etc). De rest van mijn groep komt is minder makkelijk mee. Toch wel een beetje apart vind ik, want de meeste van hun hebben een hiphop achtergrond. Na een tijdje werken we in groepjes, ik word uitgekozen tot de 6 beste door de leraar, groot compliment!! =D Helaas hebben we maar een uur, was graag nog veel langer gebleven ondanks dat het echt keihard zweten was. Als we teruglopen naar het hotel nemen we enthousiast de danspasjes door, op de stoep voor Circle, onderweg naar het busstation en zelfs in de bus. Terug in het hotel sta ik in de rij voor de douche, tsjah, er is maar één douche en iedereen is zo bezweet dat iedereen wil (moet?) douchen. We gaan eten bij Peppes Pizza (populairste pizzaketen in Noorwegen). De broer van Beate en zijn vriendin (Duits) eten met ons mee, er blijven een paar stukken pizza over dus die nemen we mee. ’s avonds hebben we een voorstelling ‘Inside Inland’ in Dansens Hus, maar dat duurt nog wel een tijdje voordat die begint dus hebben we tot die tijd vrij om te shoppen. Op naar Oslo City ShoppingSentrum! Niets gekocht, maar wel veel leuke dingen gezien. Als we weer allemaal samen zijn lopen we naar Dansens Hus, wat een behoorlijk eind is. Het begint behoorlijk koud te worden buiten, maar er is geen sneeuw voorspelt dus echt veel kouder kan het niet worden. Binnen is het echter lekker warm, mooi ingericht met fakkels en zwart en rood. We hebben genoeg tijd om rustig rond te kijken voordat de voorstelling begint. We zitten in de kleine zaal, het is er helemaal donker. Het zijn 2 meisjes die dansen, een modern stuk. In het begin vind ik het heel mooi en apart, maar doordat ze maar met z’n tweeën zijn begint het na een tijdje een beetje saai te worden. Naar mijn mening zit er niet genoeg ‘actie’ in. Tine zit naast me en slaapt het laatste kwartier. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook een beetje moeite had om mijn ogen open te houden. Na de voorstelling wil Tine wachten op een van de danseressen, ze denkt dat het het meisje uit Step Up 2 is. Helaas duurt het te lang voordat ze naar buiten komt dus gaan we maar terug naar het hotel. Daar stellen Beate en Miriam ons vragen over de voorstelling, wat we ervan vonden enzo. Tine zegt eerlijk dat ze in slaap gevallen was, maar om er maar een positieve draai aan te geven legt ze uit dat het komt dat ze helemaal rustig werd van de muziek en het rustige dansen. Eigenlijk moet ik haar ergens wel gelijk geven, de meesten zijn het wel met haar eens, zelfs Miriam en Beate. Als we uitgepraat zijn, kletsen we verder op de kamer over van alles en nog wat, kijk ik So you think you can dance op mijn laptop en gaan we uiteindelijk laat slapen.

Als ik op zondag wakker word, is het prachtig weer. En dat komt eigenlijk wel heel goed uit, want er staat een ochtendje in “Vigelandsparken” op het programma. Met het pasje dat we hebben gekregen, kunnen we de hele week gratis met het openbaar vervoer dus daar maken we goed gebruik van. Met de tram naar het park, waar Beate ons heel kort uitleg geeft over het park. Vigelandsparken is een mooi, groot park met 212 stenen en bronzen beelden van beeldhouwer Gustav Vigeland. Veel beelden symboliseren de kringloop van het menselijk leven. We lopen door het park, maken heel veel foto’s met z’n allen en voeren onze hiphopdans op. Leuk om te zien hoe snel je de aandacht trekt, mensen stoppen meteen om te blijven kijken. We lunchen in het park en daarna nemen we de tram naar Circle House. We krijgen weer een House-les, dit keer van een Noors meisje. Haar stijl is totaal anders dan van die jongen die we gister hadden, vond dat van gister leuker. De tijd vliegt, de les is zo voorbij. We hebben even de tijd om terug te gaan naar het hotel en ons om te kleden voordat we gaan eten. Chinees gegeten, ik had een complete kip in mn soep drijven, deed me een beetje aan de vissoep denken die ik in Mexico kreeg. We moesten een beetje snel eten omdat we aan de late kant waren voor de voorstelling Touch in het gebouw voor de Nationale Opera. Net op tijd zijn we binnen. Doordat we echter geen vaste plekken hebben, komt iedereen verspreid over de zaal te zitten. Het is een balletvoorstelling, met af en toe een beetje modern. Mooi stuk, maar door de rustige muziek en het feit dat ik redelijk moe ben, moet ik erg mijn best doen om wakker te blijven. Als de voorstelling is afgelopen, blijven we in de zaal zitten. De producer en een van de danseressen vertellen over hun ervaringen rondom deze show en er is de mogelijkheid om vragen te stellen. Daarna gaan we terug naar het hotel, gechilled op de kamer en gaan slapen.

Link voor foto’s van mijn Osloreisje: http://picasaweb.google.com/rimke.slange/Oslo

  • 22 November 2010 - 20:18

    Jan:

    Hoi Rimke,

    Leuk geschreven al die belevenissen en verschillende dansen. De dansvloer thuis is klaar! Liefs papa

  • 23 November 2010 - 07:12

    Karla:

    Hoi Rimke,
    We blijven je belevenissen volgen! Gisteren Jan gebeld over jouw verhalen en het bezoek van Tjitse en Carla. Ik verheug me op kerst!
    liefs
    Karla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rimke Inger

at the top of Rødtinden, Tromsø

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 47514

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Saga Trollheimen Hotell

02 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Trondheim

15 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Ameland

22 Juli 2012 - 19 Augustus 2012

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zimbabwe

17 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Norge

09 Juli 2010 - 31 Juli 2010

mexico, guatemala, honduras

Landen bezocht: