stilte voor de storm - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu stilte voor de storm - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu

stilte voor de storm

Door: rimke slange

Blijf op de hoogte en volg Rimke Inger

28 November 2010 | Noorwegen, Førde

zaterdag en zondag 23/24-10-‘10

Zoals de titel het al zegt, was het een rustig weekendje waarin niet heel veel bijzonders gebeurd is. Zaterdagsseminar ging over discriminatie, met allemaal ingewikkelde stellingen. Na het seminar geluncht met de gewoonlijke risgrøt op zaterdag en daarna al sneeuwballen gooiend naar Førde gelopen. Het had gistermiddag een beetje gedooid en ’s nachts weer gevroren, dus het meeste is nu sneeuwijs geworden. Het is spekglad op de weg.
Ik ben voor het eerst in het andere deel van het shoppingcenter geweest, leuke kadootjes winkel! Alvast kadootjes gekocht voor Sinterklaas. Hoe we dat gaan vieren weet ik nog niet, maar het gaat hoe dan ook gevierd worden. Het is behoorlijk afgekoeld als we teruglopen, lekker warme thee gedronken en spelletjes gespeeld op de Nintendo (een aantal jongens hadden na de herfstvakantie hun hele computer verzameling meegenomen). Middag gegeten, gekaart, gechilled, Saw gekeken en daarna in het donker naar Håvetun gegaan met Marte, Inger Kristin, Per Martin en Tommy. Håvetun is het gebouw waar een aantal leraren en de miljøarbeiders wonen en waar een paar lokalen zijn. Ook dient het als Hostel, gasten kunnen hier slapen. Het is een redelijk oud gebouw, en na een spannende film ziet alles er veel enger uit. Robin en Sander laten ons plotseling schrikken, AAAHH!! Snel weer terug naar het internaat gerend. Ondertussen is het al behoorlijk laat, dus besluiten we maar om te gaan slapen.
Zondag word ik net op tijd wakker om nog te kunnen lunchen (lunch in het weekend is van 13:00 tot 14:00). Heerlijk lang geslapen dus. Op zondag gebeurt er niets maar toch ook vanalles. Voor mij is zondag meestal een blogschrijf dag. Aangezien ik toen al aardig achter liep met schrijven (en ja, ik weet het, nu nog steeds, en als ik zo uitgebreid blijf schrijven kom ik nooit bij te lopen, maar ik doe echt mijn best) heb ik deze dag gebruikt voor het schrijven en foto’s plaatsen op picasa en facebook. Verder spelletjes gespeeld, film gekeken en om 00:00 kwamen de volleybal mensen weer terug. De school vult zich snel met superbruine mensen en verhalen over Turkije. Het hoofdonderwerp is toch wel het meisje en de jongen van school die plotseling gestopt zijn met school en van plan zijn om samen naar Spanje te emigreren. En dat hebben ze allemaal bedacht nadat ze 1,5 week samen waren. Ben benieuwd hoe dit verhaal verder gaat.
Iedereen is blij om iedereen weer te zien, maar helaas moeten we van de tilsyn toch echt gaan slapen. (tilsyn is de persoon die ‘wacht’ heeft. Als je bijvoorbeeld jezelf buitengesloten hebt van je kamer moet je naar hem/haar. Deze persoon verschilt van dag tot dag, de leraren hebben buiten hun ‘lerarentaak’ dus ook om de zoveel tijd verantwoordelijkheid over deze baan.)
Vanaf morgen worden de komende 2 weken crisis, chaos, stress en slapenloze nachten (= de storm) volgens de leraren, dus we hebben onze slaap hard nodig.