Back to Norway, back to school, back home… - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu Back to Norway, back to school, back home… - Reisverslag uit Førde, Noorwegen van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu

Back to Norway, back to school, back home…

Door: rimke slange

Blijf op de hoogte en volg Rimke Inger

06 Januari 2011 | Noorwegen, Førde

dinsdag 04-01-‘11

Daar ben ik dan weer, veilig in Noorwegen aangekomen, terug op mijn school, weer ‘thuis’. Heel vroeg opgestaan vanochtend (4:30) en bijna met de eerste trein naar Schiphol gegaan met mama. Tjitse half slapend gedag gezegd en papa een dikke knuffel gegeven toen we op de trein stapten. In de trein werden we meteen op het feit gedrukt dat we in een stilte coupé zaten, dus toen het andere deel van de trein kwam zijn we daar maar in een niet-stilte-coupé gaan zitten. Op Schiphol eerst mijn rugzak (19,9 kilo…) afgeleverd en daarna met mama nog kopjes thee gedronken. Gratis internet, dus ik kan nog even kijken of er nog iemand met hetzelfde vliegtuig van Oslo naar Førde gaat. Sowieso Henriette, meisje van dansen, gezellig. Als onze kopjes thee op zijn gaan we naar de douane. Nog even knuffelen met mama en dan is het tijd om door de poortjes te gaan. Dit keer piept er niets en hoef ik mijn tassen niet open te maken. Nog een keer zwaaien naar mama en dan loop ik door naar mijn gate. Nog even een beetje winkeltjes gekeken en wachtend bij de gate mijn vorige blog geschreven. Ik vertrek zo’n 15 minuten later dan gepland, want het weer in Oslo is erg slecht. Als we boven Noorwegen vliegen, moeten we zelfs nog een extra ronde maken omdat we nog niet kunnen landen. Er moet eerst sneeuw worden geruimd op de landingsbanen.
Op Gardermoen (het vliegveld van Oslo) lang moeten wachten op mijn bagage, maar het is erg gelukkig. Ik moet opnieuw mijn rugzak afleveren en door de douane poortjes. Weer ruim de tijd, heb nog meer dan 2 uur voordat mijn volgende vlucht gaat. Ik ga in een restaurantje thee drinken waar ze stopcontacten hebben zodat ik op mijn laptop kan. Een halfuurtje voordat ik moet boarden loop ik naar de gate, op zoek naar Henriette. Ik zit nog maar net of Tine en Michael komen aanlopen. Maar nog geen Henriette. We wachten in een soort bouwkeet, een tijdelijke gate. Als het vliegtuigje er is, moeten we gewoon een deurtje uit, een stukje over het vliegveld lopen en met een uitklaptrapje het vliegtuig in. Dit keer zitten we wel met 16 in het vliegtuig! Slaap een beetje in het vliegtuig, maar het is maar een klein uurtje vliegen dus het is bijna de moeite niet. Als we bijna landen zie ik een langlaufer op een lysloipe (verlichte langlauftrack), gaaf! Er ligt heel veel sneeuw. Geland, bagage gepakt en meteen een bus gepakt naar Førde busstation. Daar komt Aslak ons ophalen met zijn auto, mooi, dan hoeven we niet te lopen! Op school laten we de spullen in de auto liggen en gaan we eerst iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen. Echt supergezellig om iedereen weer te zien, ik word heel blij. We zijn te laat voor het warme eten en we hebben nog les. Mijn dansgroep en ik moeten (weer terug) naar Førdehuset (cultuurhuis) om naar een repetitie van een dansvoorstelling te kijken. o.a. Miriam danst hier in de Notenkraker. Als we daar zitten val ik bijna in slaap en begint mijn maag te rommelen van de honger. Ik leef op 3 broodjes en had eigenlijk soep willen eten toen ik thuis kwam, maar dat was geen tijd voor. Om 19:00 mogen we teruglopen naar school en kan ik eindelijk eten. Bijna iedereen is er weer, ik heb ze eigenlijk best wel gemist. Na het eten mijn rugzak uitpakken en mijn kamer een beetje opruimen/veranderen. Daarna nog een rondje door het internaat en gekletst met allemaal mensen. Ik ben zo moe dat ik besluit om naar bed te gaan, eerste nachtje in mijn tweede eigen bedje.

  • 06 Januari 2011 - 21:08

    Onkel Ruud:

    En..... Henriette nog steeds zoek? Loopt moederziel alleen nog rond op het vleigveld van Oslo? Wel spannend hoor... Wordt een nieuw theaterstuk: "De avontuurlijke omzwervingen van Henriette".:D

  • 06 Januari 2011 - 21:13

    Ellen:

    En gelijk weer aan de slag! Respect hoor!:)

  • 06 Januari 2011 - 21:19

    Rimke Inger Slange:

    Haha, Henriette is sinds gisternacht terecht. maar het verhaal daarachter komt in mijn volgende blog.

    ondertussen heb ik al weer flink spierpijn overal en zijn mijn schouders en knieën blauw van de schouderrollen, voorwaartse rollen en sprongen.

  • 09 Januari 2011 - 14:47

    Jan:

    Het voordeel van een klein vliegtuigje van Oslo naar Forde is dat er ook minder sneeuw geruimd hoeft te worden op de landingsbaan. Goed om te ervaren dat je iedere keer van en naar Forde je bagage tussendoor op moet halen en opnieuw bij de check-in af met leveren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rimke Inger

at the top of Rødtinden, Tromsø

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 47514

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Saga Trollheimen Hotell

02 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Trondheim

15 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Ameland

22 Juli 2012 - 19 Augustus 2012

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zimbabwe

17 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Norge

09 Juli 2010 - 31 Juli 2010

mexico, guatemala, honduras

Landen bezocht: