dag voor vertrek - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu dag voor vertrek - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Rimke Inger Slange - WaarBenJij.nu

dag voor vertrek

Door: rimke slange

Blijf op de hoogte en volg Rimke Inger

21 Juli 2012 | Nederland, Deventer

Goed, alles is ingepakt. Op mijn tandenborstel en boterhammetjes na, is mijn rugzak er helemaal klaar voor. Na een paar uurtjes slapen ik ook. Over welgeteld 5,5 uur gaat de wekker namelijk alweer, een kort nachtje dus. Maargoed, wat anders dan slapen kun je doen op 12 uur durende vliegreis. Nou, filmpjes kijken, mijn dagboek op de minuut bijhouden, mijn hele afspeellijst op mijn Mp3-speler voorbij laten komen en genieten van de kleffe vliegtuigbroodjes.

Ik ben heel erg benieuwd wat deze reis me gaat brengen. Een voorproefje had ik vanmiddag al, toen ik me ging verdiepen in de Zuid-Afrikaanse taal. volgens mij weten de meesten wel dat dit veel op het Nederlands lijkt, soms ietwat Belgisch qua logica, kortom; erg grappig. Voor jullie een paar voorbeelden:

baaikostuum = badpak
beeldradio = televisie
duimrijer = lifter
dwelmslaaf = junkie
mengeldrankie = cocktail
peuselhappie = snack
skootrekenaar = laptop

hilarisch, en eigenlijk ook best wel heel erg logisch. waarom het beestje niet gewoon bij zijn naam noemen, in plaats van engelse woorden te gebruiken of nieuwe woorden te verzinnen?

Deze blog wil ik graag afsluiten met een laatste woord, een beetje ter ere aan mijn broer die sinds (morgen precies) een week weer terug is van zijn jaar noorwegen.Voor degenen die mijn broer niet kennen, hij is 2.04 m. lang. Iedereen die hem wel kent of wel eens gezien heeft, vindt de benaming die de Zuid-Afrikanen hebben voor een persoon als mijn broer waarschijnlijk wel toepasselijk;
hemelbesem = lange slungel
Maar behalve dat hij zo lang is, is hij ook nog eens een supertoffe en lieve broer, vind ik het erg fijn dat hij weer thuis is en ben ik blij dat hij over een paar uurtjes met mij en mijn ouders meegaat op vakantie!

Goeieaand en tot siens :)